Alla dina frågor och funderingar om kundnöjdhet, ökat medarbetarenagemang besvaras här i CFI Academy.
Kunskap & inspiration
CFI Academy
ONLINETEST
Optimera ditt kundnöjdhetsarbete
Få reda på vart ditt företag befinner sig i ert kundnöjdhetsarbete och se vilka värden du kan skapa genom att göra en medveten förflyttning Customer Asset Managment-trappan.
Gör testet nu
Senaste innehållet
Filter
Förstå och hantera ditt företags rykte och intressenter
Alla företag har olika intressenter som de behöver förhålla sig till, det kan vara kunder, leverantörer eller anställda. Men vissa företag har ytterligare grupper att ta hänsyn till, grupper som…
6 minKundnöjdhet är nyckeln till konkurrenskraft och lönsamhet
Varför ska kunden välja dig framför en konkurrent? Det finns troligtvis många svar på den frågan enligt dig. Men vad säger kunden? Att arbeta med kundnöjdhet och att säkerställa att…
6 minBehåll dina kunder – Nyckeln till ökad lönsamhet och tillväxt
Det är en vedertagen sanning att det är enklare att behålla en kund än att skaffa en ny. Men när det kommer till att arbeta med detta, så är sanningen…
7 minSå tar du kundnöjdhetsmätningen till aktiviteter
En kundnöjdhetsmätning innehåller värdefull kunskap om dina kunder. Men det är viktigt att inte låta kundnöjdhetsmätningen stanna som en skrivbordsprodukt. Utan att omvandla de insikter du kan få till aktiviteter…
13 minHur tillförlitlig är en kundnöjdhetsmätning?
En kundnöjdhetsmätning ska kunna ge dig tillförlitliga svar så att du kan agera utifrån dem. Inom statistiken pratar man om validitet, det vill säga att vi mäter det vi avser…
10 minVad är kundnöjdhet?
Att förstå sina kunder och framför allt kundens drivkrafter är basen för att arbeta kunddrivet i en verksamhet. Med kunskap om kundens behov och förväntningar kan du utveckla din verksamhet,…
17 minAtt mäta kundnöjdhet är inte så enkelt som det låter
Kundnöjdhet kan te sig enkelt att mäta och förstå. Det handlar om att fråga kunderna vad de tycker, och sedan sammanställa resultatet. Tyvärr är verkligheten inte så enkel. Vi människor…
9 minÖkad tillväxt och optimerad kundnöjdhet i osäkra tider
I bistrare tider är det viktigt att som företagsledare göra rätt investeringar för ökad tillväxt. Vad som är rätt kan dock vara svårt att veta. Särskilt när kundbeteenden idag är…
5 minMät kundnöjdhet på rätt sätt – Att mäta rätt är en konstform
Idag hanteras stora mängder data i samband med kundmätningar. Men en risk är att fokus hamnar på att processa inkomna data snarare än att omvandla data till information och värdefulla…
8 minSå fungerar kundnöjdhet i dagligvaruhandeln
Kundnöjdhet är en central faktor för framgång och tillväxt inom dagligvaruhandeln. Med förståelse för och insikter i kundens drivkrafter och prioriteringar är det möjligt att optimera kundnöjdhet för en ökad…
7 minSå kopplar du kundnöjdhet till intäkter och affärsmål
Kundnöjdhet kan lätt bli en siffra och ett KPI utan tydlig koppling till affärsmål som tillväxt och omsättning. Det är ibland svårare än man tror att förstå vad kundnöjdheten drivs…
9 minOptimera kundnöjdhet med engagerade medarbetare – Mät kunddrivet medarbetarengagemang
Kundmötet är en viktig del av kundupplevelsen. Det vet vi. Och engagerade medarbetare som bryr sig om kunden har visat sig prestera bättre i kundmötet. Vilket är en av de…
6 minVad kan jag få ut av en research review om jag sitter med en annan leverantör?
Det kan kännas lite märkligt att be om en research review när du sitter i ett avtal med en annan leverantör. Som att du går bakom ryggen och inte litar…
8 minÄr NPS bra?
Att mäta kundnöjdhet har nästintill blivit synonymt med nyckeltalet NPS, Net Promoter Score, och används i de flesta branscher och verksamheter idag. Men innan du väljer att mäta NPS är…
7 minDet här är vad NPS mäter, och det är inte det du tror
NPS är idag ett vedertaget begrepp för att förstå sin kund, och ses i många fall som ett mått på kundnöjdhet. Det som är viktigt att förstå är dock att…
6 minInkomplett data i ditt CRM påverkar din kundundersökning
En korrekt uppsättning av ditt CRM-system är en viktig faktor för att kunna göra en ordentlig kundmätning. För det är din kunddata som ligger till grund för möjliga kontaktvägar och…
5 minDet här kan du göra med resultatet från en Research review
Är du intresserad av att se över ditt kundnöjdhetsarbete men osäker på vad du kommer att kunna göra med resultatet från en research review? Det kan verka så väl överväldigande…
6 minSå får ditt CX-team ledningen att lyssna
Känns det ibland som att du och ditt team pratar för döva öron när ni pratar om vikten av kundnöjdhet? Att ledningen inte tar vara på de insikter och de…
6 minÄr Research Review för dig?
Idag är det relativt vanligt att tillfråga externa experter för att få en ”second opinion”. Detta sker inom allt från läkarutlåtande, rekryteringar till inköp av produkter. Som människor vill vi…
8 minDet här kostar en Research Review – och därför är det rätt satsning för dig
Vi vet att nöjda kunder bidrar till ett företags lönsamhet, där ett första steg är att mäta sin kundnöjdhet för att förstå sin kund. Men om mätningen inte mäter det…
10 minFyra misstag att undvika i ditt kundnöjdhetsarbete
Att förstå sina kunder är en viktig del i att optimera kundnöjdhet. Men det finns några fallgropar som du behöver vara extra vaksam över för att säkerställa att du får…
7 minResearch review – På egen hand eller med en utomstående expert?
Så det är dags att se över ert arbete och processer kring kundnöjdhetsundersökningar? Bra! Att löpande utvärdera det man gör är en avgörande faktor för att kunna utvecklas och bidra…
7 minVad är Customer Asset Management-trappan?
Kundnöjdhet och lönsamhet går hand i hand. En förbättring av sitt NKI-värde med en enhet ger cirka 1% ökade intäkter. Idag sker allt fler kundkontakter digitalt och blir alltmer automatiserat.…
11 minVad är NPS – Net Promoter Score?
För att förstå hur ens kund uppfattar en är det idag viktigt för många verksamheter att mäta kundnöjdhet och kundupplevelse. Ett mätetal som ofta dyker upp inom ramen för Customer…
13 minNPS i praktiken – från oengagerad mätning till agerbara resultat och positiv inverkan
Mätning av NPS (Net Promoter Score) är ett populärt sätt att mäta rekommendationsvilja. Dess användning har däremot svårt att kopplas till agerbara insikter och faktiskt kundvärde, eller andra kundbeteenden än…
2 minDet är dags att byta ut NPS mot andra mätetal
Mer än 75% av företag kommer att överge NPS (Net Promoter Score) som mätetal för kundupplevelse innan 2025 enligt en undersökning gjord av Gartner. En av anledningarna som nämns för…
3 minDärför är NPS sällan tillräckligt för att mäta kundlojalitet
En stor fallgrop med NPS är att nyckeltalet baseras på en kraftig förenkling av kundens uppfattning. Kundrelationen är ofta komplex och kan inte förenklas till att besvaras av en enda…
2 minNPS eller NKI – när ska jag använda vilket mätetal?
Att mäta kundupplevelse och kundbeteenden är viktiga delar i många verksamheter idag. Att mäta rekommendationsvilja är något vi på CFI har gjort i över 30 år även om vi inte…
8 min