Skip to main content

I bistrare tider är det viktigt att som företagsledare göra rätt investeringar för ökad tillväxt. Vad som är rätt kan dock vara svårt att veta. Särskilt när kundbeteenden idag är i ständig förändring, samtidigt som det är hög konkurrens om konsumenternas plånbok och uppmärksamhet. Men det finns insikter att få kring vilka satsningar som gör skillnad i din kundnöjdhetsmätning.

Får du ut de insikter du behöver från din kundnöjdhetsmätning? Eller ger det bara en bekräftelse på det du redan har en känsla av? Med rätt uppsättning av din kundnöjdhetsmätning kan du få värdefulla insikter om vad dina kunder tänker, så att du kan prioritera rätt insatser för att nå dina affärsmål.

Genom en patenterad analysmodell baserad på forskningsstudier kan våra kundmätningar inte enbart visa på vilka faktorer som har störst inverkan på kundbeteende i din verksamhet, utan även hur mycket nöjdare dina kunder blir vid en insats och vilken effekt detta förväntas ha. En insikt som möjliggör att göra klokare investeringar för framtiden, där dina beslut baseras på faktabaserade underlag med koppling till tillväxt och omsättning.

En kundnöjdhetsmätning innehåller mycket värdefull information om dina kunder, deras drivkrafter, och vad som påverkar deras upplevelser. Med en korrekt uppsatt kundmätning ska du kunna få insikter om vilka satsningar som kommer att göra skillnad för dina kunder. Både vilka satsningar du ska göra, och vad du kan sluta göra. Allt för att du ska nå ökad tillväxt och optimerad kundnöjdhet.

Få insikterna du behöver för framtida affärsbeslut

En av de viktigaste delarna i en kundnöjdhetsmätning är att se på orsak-verkan-samband. Kundbeteendet har stor påverkan på din affär och lönsamhet i form av kundens benägenhet att köpa mer, del av plånbok (ofta benämnt share-of-wallet) och vilja att förlänga relationen i form av abonnemang eller att återkomma för framtida inköp. De kundbeteenden som du kan se i en kundnöjdhetsmätning har alltså en direkt koppling till dina intäkter och lönsamhet.

Att få förståelse och insikter kring vad som påverkar dina kunder är en grundförutsättning inför framtida insatser för att optimera kundnöjdhet för ökad tillväxt. Ett vanligt problem med många kundnöjdhetsmätningar idag är dock att många kundmätningar endast skrapar på ytan eller är en sammanfattning av kundens åsikter. De ger sällan de insikter som behövs för att kunna bli ett faktabaserat och datadrivet beslutsunderlag för framtida investeringar.

En kundnöjdhetsmätning som ger dig insikter och som kan svara på vilken förändring du kan förvänta dig kring olika insatser ger dig unika insikter för kloka affärsbeslut.

Maximera effekten av dina initiativ

För att insikterna ska vara riktigt värdefulla så behöver de vara kopplade till orsak och verkan. Samt ge dig förståelse för hur stor påverkan och effekt olika insatser kommer att ha på resultatet.

Ta hjälp av kundnöjdhetsmätningen för att säkerställa att du gör rätt investeringar.

Att veta och förstå vilka aktiviteter som gynnar affären medför att du under tuffare ekonomiska tider kan spara in på de insatser som har liten eller ingen påverkan på kundnöjdheten. Samtidigt som du får insikterna kring vilka insatser och aktiviteter du bör fokusera på för att få mesta möjliga utdelning av dina initiativ.

Används kundmätningarna på rätt sätt är de helt enkelt ett utmärkt underlag för att ge en riktning på beslut och investeringar som bidrar till kundens upplevelse. Ett arbete som är den bästa konkurrensstrategin.

Koppla kundnöjdhet till affärsmål och intäkter

Hör av dig till oss eller boka en 30 minuters konsultation med Peter Eriksson, vd, om du är intresserad av att lära dig mer om dina kunders drivkrafter och vad du bör satsa på för ökad kundnöjdhet och tillväxt.

Översätt kundbeteende och drivkrafter till intäkter

Att få förståelse för drivkrafterna gör helt enkelt att du kan sätta en tydlig handlingsplan utifrån konjunkturläget, där du kan fokusera på att spara in på rätt insatser under lågkonjunktur och satsa på det som gör störst skillnad under högkonjunktur.

Lär dig mer om hur du kan koppla kundnöjdhet till intäkter och affärsmål.