Skip to main content

Alla företag har olika intressenter som de behöver förhålla sig till, det kan vara kunder, leverantörer eller anställda. Men vissa företag har ytterligare grupper att ta hänsyn till, grupper som kan ha väldigt stort inflytande på verksamheten. Det kan vara politiker, journalister, allmänhet eller andra intressegrupper utifrån. För de här företagen är det särskilt viktigt att förstå sina intressenter för att säkra ett starkt mandat att få fortsätta.

Om du jobbar på ett bolag där du fått mandat från till exempel staten att operera är det viktigt att ha förtroendet från dom, men även få inblick i hur din strategi eller arbetssätt påverkar dina intressenter. Det rör sig ofta om grupper med få personer som kan vara svåra att få tag på. Det går att göra det själv, men risken är att det blir mindre strukturerat och mer beroende av personer inom bolaget, vilket kan ha stor påverkan på resultatet. Dessutom kan olika intressentgrupper ha olika och ibland motstridiga uppfattningar om ditt företag, vilket gör det ännu mer komplext att hantera.

CFI har lång erfarenhet av stakeholder- och reputation management, och med vår grund i forskningsvärlden har vi arbetat fram en modell som säkerställer god tillförlitlighet och hög förklaringsgrad. Genom det så kan vi samla kvantitativ, objektiv data som ger dig förståelse för vad som driver intressenternas upplevelser.  

Genom att implementera en strukturerad metod för stakeholder- och reputation management kan du inte bara förbättra ditt företags rykte utan också stärka relationerna med alla dina intressenter.

Vem är det här relevant för?

Generellt sett kan alla företag ha nytta av att förstå hur de uppfattas av sina intressenter. Du kan till exempel vara verksam i branscher som har mer statlig reglering, som till exempel energi-, telekom- eller spelbolagsbranschen. Alternativt är bolaget känt i samhället och framgången påverkas av vad allmänheten tycker. Företag som kan bli påverkade av den allmänna opinionen eller till exempel politiskt stöd.

För dig betyder det att du dels behöver definiera vilka intressenter du har, dels förstå hur du förhåller dig till dom. Genom att fånga och analysera intressenternas upplevelse så kan du få en bättre förståelse för hur till exempel journalister, politiker, kapitalmarknad och anställda uppfattar ditt företag. Detta är relevant för alla företag, eftersom det hjälper dig att navigera och anpassa dig till de olika förväntningarna och uppfattningarna som finns bland dina intressenter.

Jobbar du inom detaljhandeln är det viktigt att allmänheten har positivt intryck av dig, och av branschen. Förståelsen av dynamiken mellan olika intressenter är också relevant för större aktörer, eftersom politiker kan påverka din verksamhet.

Reputation management kan också passa in på mer komplexa branscher. Till exempel sjukvården, det är staten som handlar upp sjukvården, men det är den som nyttjar sjukvården som drabbas om något går fel. Det är likadant med transporter, om en kund beställer hem något från dig och inte är nöjd med transporten så kan dom inte göra så mycket, eftersom det är du som köpt transporten. Om du verkar i sådana branscher är det viktigt att förstå hur dina tjänster uppfattas av både köpare och användare.

Reputation management är relevant för alla bolag eftersom det också kan göra det lättare för dig att rekrytera. Om ditt företag upplevs som ett företag med ett bra rykte och högt reputation index, innebär det att människor litar på, gillar och respekterar ditt företag. Ett starkt rykte ökar sannolikheten att potentiella medarbetare vill arbeta för dig.

Proaktivt arbete före reaktiv krishantering

Det är viktigt med reputation och stakeholder management för att förstå hur beslut, strategi och kommunikation fungerar. Är du ett stort företag kan det ta tid att förändra uppfattningar, och det krävs ett långsiktigt och medvetet arbete för att påverka upplevelsen hos allmänheten och olika intressentgrupper. Ditt rykte kan ändras snabbt, men genom att förstå om incidenter eller publiceringar har kortsiktiga eller långsiktiga effekter kan du prioritera dina kommunikationsinsatser. Det är också viktigt att förstå hur olika intressentgrupper reagerar på olika åtgärder, så att du kan anpassa dina strategier därefter.

Om du har en position där du vill behålla din frihet att välja strategi kan det vara relevant att förstå vad som händer i omvärlden. Om du tappar förtroende kan det påverka din verksamhet.

Skräddarsydd metod för varje verksamhet

Stakeholder- och reputation management behöver anpassas efter din verksamhet och dess specifika behov. Olika företag har olika områden de vill mäta upplevelser kring, som miljö och hållbarhet. Det är viktigt att ställa relevanta frågor till respektive grupp, vare sig det är anställda, kapitalmarknaden eller andra intressenter. Detta kräver kartläggning och förståelse, både genom kvalitativa intervjuer och datainsamling från olika intressentgrupper, samt att hålla ihop det till en gemensam förklaringsmodell.

Därför är det värt att investera i reputation management

Genom att prioritera stakeholder- och reputation management tar du ett viktigt steg mot att säkra ditt företags framtid och framgång. Detta arbete kräver kontinuerlig uppmärksamhet och anpassning, men resultaten kan vara avgörande för att bygga ett starkt och hållbart företag.

Vill du veta vilka dina intressenter är?

Hör av dig till oss eller boka en 30 minuters konsultation med Peter Eriksson, vd, om du vill prata mer om dina intressenter och vilken påverkan dom kan ha på din verksamhet.

ONLINETEST