Nycken till ökad kundnöjdhet är att förstå sin kund
Oavsett vilka utmaningar du och din verksamhet står inför så finns det svar att finna i den befintliga kundstocken och lösningen kallas kunddriven affärsutveckling. Eller Customer asset management som vi kallar det.
Kunddriven affärsutveckling för att öka attraktionskraften
Ett kundfokus som genomsyrar hela verksamheten ger dig förutsättningar att ta beslut på rätt grunder. Oavsett din verksamhet och vem din kund är, så är troligtvis målet med din verksamhet att få fler kunder eller att få befintliga kunder att handla mer eller oftare. En kunddriven affärsutveckling är ett effektivt sätt för att lokalisera var du kan spara in och var du behöver satsa för att öka tillväxt och lönsamhet.
En grundsyn inom Customer asset management är att se kunden som en finansiell tillgång. Den befintliga kunden är en viktig tillgång som du inte bara vill behålla utan högst troligt även utveckla. Genom att förstå din befintliga kunds utmaningar och behov kan du på ett bättre sätt prioritera de aktiviteter som kommer att gynna kundens upplevelse och lojalitet. Vilket i sin tur ökar attraktionskraften hos andra kunder.
Tydliggör sambandet mellan kundupplevelsen och verksamhetens tillväxt
Customer asset management synliggör sambandet mellan kundens upplevelse och ditt bolags värdeskapande processer. Genom att prioritera kunden och koppla kundens upplevelse till finansiell avkastning kan du på ett systematiskt sätt prioritera framåt.
Att arbeta systematiskt med kunddriven affärsutveckling ställer krav på verksamheten och den organisatoriska mognaden. Vid beslut att arbeta strukturerat med Customer asset management behöver hela organisationen vara villig och ha förutsättningar för att kunna delta i processen och agera på de uppkomna prioriteringarna.