Skip to main content

Även om en organisation förstår nyttan och ser behovet av en research review är det vanligt att det uppstår hinder under arbetets gång. Det kan handla om en mängd olika saker, men det finns fem hinder som är särskilt vanliga att stöta på under arbetet; tid, tillgång till verksamhet och underlag, otydligt syfte, kostnad och beslutsfattardilemmat.

Att förstå vad en research review är och vad det kan bidra med är det första steget. Men även om du vill genomföra en sådan, så kan det finnas hinder som behöver övervinnas under arbetets gång. Några hinder är särskilt vanliga, men möjliga att undvika om du bara är medveten om dem.

CFI har hjälpt kunder till kunddriven affärsutveckling i över 30 år och har sin grund i Claes Fornells forskning. Våra metoder och analyser är baserade på avancerad statistisk analys och den kunskap vi byggt upp under åren för att bidra till ökad tillväxt och lönsamhet genom kunddriven affärsutveckling.

Genom att undvika de vanligaste hindren kan tiden och kraften läggas där det gör mest nytta. Med förståelse och medvetenhet kan de vanligaste hindren undvikas, och möjliggöra en effektiv arbetsprocess.

De vanligaste hindren vi möter

Oavsett hur gärna du vill genomföra en research review så finns det hinder som kan påverka arbetets fortgång. Med kunskap och förståelse kring de vanligaste hindren är det möjligt att få ut mer av arbetet och säkerställa att resultatet kan omvandlas till aktiviteter framåt.

Tidsåtgång

Inför arbetet med en research review är det viktigt att förstå att det är mer tidskrävande att genomföra en research review än ett mer traditionellt uppdrag. En research review syftar till att ge en genomsyn av det aktuella arbetet, och för att kunna ge rekommendationer som bidrar i ert arbete framåt behöver en grundförståelse fås kring var ni står idag och de beslut som tagit er dit.

Även om mycket av arbetet sker på egen hand, så är det ett arbete som kräver att du och din verksamhet frigör tid och är beredda på att det är ett arbete som kan ta tid. I slutändan kommer denna tidinvestering att spara er tid, så det kommer att vara värt det. Något som för oss vidare in till nästa punkt.

Tillgång till underlag och verksamheten

För att effektivt kunna genomföra en research review behöver du ge tillgång till såväl underlag som interna personer och verksamheten.

Tack vare digitaliseringen är detta ett alltmer försvinnande problem. Ofta finns underlag tillgängligt att skicka över i digital form, och personer som befinner sig på andra platser geografiskt kan sköta kontakten med hjälp av digitala hjälpmedel. I en del fall är dock de digitala möjligheterna snarare begränsande och där det kan vara mer värdefullt att genomföra dem på plats.

Att fundera över och reda ut hur tillgång till underlag och verksamheten kan ges är en viktig del att få på plats tidigt under arbetet, för att undvika flaskhalsar under arbetets gång.

Dedikerade resurser och tydliggjort syfte

Det är även viktigt att syftet med research reviewen är tydlig för dig och din organisation. Om syfte eller vem som är beställare är otydligt kommer det medföra att arbetet drar ut på tiden, och att vägen blir krokigare än vad den behöver vara.

Så för att säkerställa att du får ut ett användbart resultat av research reviewen behöver syftet och användningen av resultatet vara tydligt redan från start. Ett tydliggjort syfte underlättar inte bara i införsäljningen internt och i uppstarten av projektet, utan ger även en trygghet under arbetets gång för att säkerställa att du kan agera på resultatet.

Att även utse en dedikerad resurs som blir kontaktperson kommer att underlätta för både interna som externa kontakter. Med en (eller flera) dedikerad resurs så kan du känna dig trygg i att det finns någon som kommer att prioritera och driva arbetet framåt.

Kostnad och beslutsfattardilemmat

En research review kan upplevas kostsam för organisationen. Särskilt om det inte finns ett tydliggjort syfte. Eller om kundnöjdhet inte är högt upp på agendan för ledningsgruppen.

Och visst kan en research review upplevas kostsam om man jämför med att sätta upp en helt ny kundundersökning. Men det viktiga är att komma ihåg är att en research review och en ny kundundersökning inte kan jämföras rakt av. En research review säkerställer att det arbete som redan görs genomförs på det allra bästa sättet, och att ni får ut tillförlitliga beslutsunderlag för klokare affärsbeslut.

Att vara transparent med kostnaden i tidigt skede minskar risken för att den dyker upp för diskussion under arbetets gång.

Rätt genomförd kommer en research review att både spara tid och pengar för bolaget.

Avslutningsvis är det viktigt att de insikter och lärdomar som en research review ger tas till vara och att ni har mandatet att fatta beslut och genomföra de förbättringar som identifierats och därmed undvika det så kallade beslutsfattardilemmat (att inget händer).

Hinder är till för att överkommas

Att det dyker upp saker under arbetets gång hör såklart till arbetets natur. Men att vara medveten om de vanligaste hindren gör det möjligt att minska förekomsten av dem, så att fokus kan läggas på rätt saker.

När du har utfört en research review kan du förlita dig på att dina processer och kundmätningar kommer att ge dig det underlag som du behöver. Och du kan lita på att underlaget är baserat på korrekt data och analyser.

I slutändan handlar en research review om att ge dig nya insikter kring hur du ska arbeta mer effektivt med kundnöjdhet. Något som kommer bidra till en optimerad kundnöjdhet och ökad tillväxt.

Är du redo att få nya insikter kring ditt kundnöjdhetsarbete?

Ska du göra en research review själv eller ta hjälp utifrån?

Att se över sitt befintliga kundnöjdhetsarbete i form av en Research Review är en investering för att säkerställa att du fattar kloka beslut som optimerar kundnöjdhet och ger ökad tillväxt. En research review kan göras på egen hand eller med en utomstående expert. Lär dig mer om vinsterna av att ta in en utomstående expert när du ser över ditt kundnöjdhetsarbete.