PRISER
Vad kostar det att arbeta med CFI
Det klassiska svaret är att det såklart beror på en mängd olika faktorer. Och i regel finns det tre faktorer som påverkar kostnaderna. För ett typiskt uppdrag med ett tydligt startdatum och ett tydligt avslut i form av leverans ser vårt upplägg ut så här:
Först klargör vi förutsättningar och uppdrag
I det här fallet utgår vi från att du är en verksamhet med en begränsad mängd av kunder. Du har kunder inom B2B och B2C eller bara inom B2B. Du har inte möjlighet att utföra en kontinuerlig datainsamling eftersom det skulle riskera att kunderna kontaktas för ofta och därmed riskerar en negativ kundrelation. Vi kommer gemensamt överens om att projektet från ax till limpa ska ta cirka tre till fyra månader.
Uppsättning av program: 150-250 000 kr
För att ta fram ett framgångsrikt program genom utformning, analys, presentation och möten läggs mycket tid i början för att förankra och planera uppsättningen tillsammans. Det enskilt största värdet är analysen av den insamlade datan, och däri dra insikter, slutsatser och rekommendationer framåt. Resultat, rekommendationer och aktivering av resultatet diskuteras sedan med dig som kund.
Datainsamling: 50-90 000 kr
De flesta av våra kunder använder sig av webbenkäter, men även andra former av datainsamling förekommer. Telefonintervjuer är relativt vanligt, och sker genom en av våra partners. Telefonintervju kostar ca 150kr/intervju för B2C och ca 200kr/intervju för B2B. Här är det antalet intervjuer och antalet frågor som påverkar kostnaden. Om du skulle vilja fånga in 200 B2C-kunder och 50 B2B-kunder, där alla pratar svenska så landar kostnaden på ca 65 000 kr. Utöver datainsamlingen tillkommer sedan en kostnad för uppstart (första gången) och programmering (för CATI), vilket får slutsumman att landa på 90 000 kr.
En grundregel är att desto bättre underlag du har och mer uppdaterade CRM-verktyg desto mindre resurser krävs för att säkerställa ett korrekt och representativt urval. Har du även möjlighet att använda dig av paneldata eller redan har all data blir kostnaden betydligt billigare. Det är dock viktigt att inte göra avkall på datakvaliteten.
Rapportering och systemkostnader: 50 000 kr
Kostnaden för rapportering och system varierar till stor del på antalet individer som behöver få tillgång till rapporteringen i vår portal. Vi kan se att större bolag i regel har behov av fler användare än mindre bolag. Ser man till våra typiska kunder har de över 600 miljoner i omsättning och 20-50 användare. Det gör att systemkostnaden landar på cirka 50 000 kr.
Kostnaden kan variera utifrån dina förutsättningar
Har du eget datainsamlingsverktyg eller rapporteringsportal blir kostnaden noll för detta. Det vi däremot kan konstatera är att ett uppdrag med CFI generellt startar på ca 250 000 kr.
Som tidigare har konstaterats så kan kostnaden variera utifrån dina unika förutsättningar och behov. Lär dig mer om de olika faktorerna som påverkar kostnaden.
Genom att analysera hur kunderna betedde sig igår kan vi använda data för att förutspå hur de kommer att bete sig imorgon.
Peter Eriksson, vd CFI Group Nordic