PRISER
Vad påverkar kostnaden
I vår modell finns det tre delar som är kostnadsdrivande. Det handlar om kostnad för nedlagd tid, insamling av data, och system. Låt oss dyka ned i de tre delarna.
Kostnad för nedlagd tid
Inom kostnaden för nedlagd tid hittar du till exempel tiden det tar att utforma ett frågebatteri, tiden det tar att analysera data, rådgivning, samt presentationer och möten. Här spelar tidsaspekten roll för både dig som kund och för oss som konsulter och analytiker.
Kostnaden för att samla in data
Vi föredrar att arbeta med färska data (även kallad primärdata), men vi kan även arbeta med data som samlats in tidigare (även kallad sekundärdata). Beroende på datainsamlingsmetod varierar kostnaden för detta, en kostnad som också påverkas av kvaliteten i kundurval.
Den billigaste formen av datainsamling är genom kundpaneler eller webbenkäter. Detta förutsätter dock att dina kunder finns i en panel eller att du har ett uppdaterat register med mejladresser.
Ytterligare en form av datainsamling är genom telefonintervjuer. En form som ger goda förutsättningar att verkligen tala med sina kunder, men som däremot har sin nackdel att det är en mer kostnadsdrivande datainsamling. Intervjuer kan även ske i form av kvalitativa intervjuer, vilka i regel sker fysiskt eller via olika digitala verktyg.
Formen av datainsamling har därmed en stor påverkan på kostnaden. I de fall med hög svårighetsgrad på datainsamlingen tar vi hjälp av kvalitetssäkrade partners.
Ytterligare en faktor som påverkar prisbilden är enkätens längd och frekvensen på datainsamling.
Oavsett metod för insamling är det av högsta vikt att ha en hög kvalitet på den insamlade datan. Dålig datakvalitet kan inte räddas med hjälp av en bra analysmodell. Säkerställande av tillräckligt bra data är därmed en nyckelfaktor för att kunna analysera och minimera risken för felbeslut.
Kostnaden för system
Det enda system vi på CFI själva äger och driver är vårt analyssystem. Övriga system köper vi in från områdets experter. Detta eftersom vi inte är ett IT-bolag och ser ett större värde av att nyttja andras expertiskunskap inom IT och system. Det innebär att vi har kostnader för system som bland annat hanterar den agila tidplanen, datainsamling, urvalshantering, AI.
Genom att analysera hur kunderna betedde sig igår kan vi använda data för att förutspå hur de kommer att bete sig imorgon.
Peter Eriksson, vd CFI Group Nordic