I förra veckans inlägg konstaterade vi att hus- och lägenhetspriser skjutit i höjden i samband med att fler nu prioriterar sitt boende när en större del av tiden spenderats hemmavid. Men det är inte bara bostadsmarknaden som fått ett uppsving i och med att hemmet fått en så central roll under pandemin, det har också renoverats och på andra sätt satsats på hemmet som aldrig förr.
En publikation från SCB över försäljningsstatistik av sällanköpsvaror, som innefattar allt förutom dagligvaruhandeln, visar att postorder- och internethandeln är den bransch som utvecklats starkast under pandemin. Kanske inte helt oväntat då många valde att handla via nätet istället för att göra inköpen i butik. Därefter var det just bygghandeln som visade på störst positiv utveckling med en ökning på 16% under 2020. En trend som fortsatt under 2021. Även andra hemrelaterade branscher såsom blomsterhandel och heminredning visade på tillväxt, vilket förstärker bilden av att hus och hem-relaterade projekt har prioriterats av många. Samtidigt visar siffrorna att de största förlorarna varit sko- och klädhandeln där försäljningen föll med 26% respektive 19% jämfört med före pandemin.
Frågan är om vi fortsatt kommer prioritera hemmet eller om vi nu mer än någonsin längtar efter att komma ut ur huset? Hur har ditt företag påverkats av pandemin och hur ser ni på möjligheterna framåt – vilka branscher kommer bli vinnare 2022?